Stort intresse runt Multiarena i Eskilstuna

Under eftermiddagen träffades folk från kommun, näringslivet och föreningslivet vid Munktell Science Park för att samtala om en framtida Multiarena i Eskilstuna. Kommundirektören Pär Eriksson inledde dagen med att ge en kort tillbaka blick om Eskilstuna och idrotten i stan. Sedan höll moderatorn Sven Strömberg samtal med personer från kommun, näringslivet och besöksnäringen. Vi fick också lyssna på bra föredrag runt arenor och hur man inte ska göra…Nu är det en utredning på gång runt frågan och den blir viktig för att ta nästa steg. Jag anser att Eskilstuna behöver en arena eller arenor. Staden behöver också ett badhus, konserthall, teatern, kongress- och konferensanläggning med mer för att utvecklas och växa i. Men då krävs det att näringslivet kliver in på banan och tar sitt ansvar, gäller också föreningarna. Kommun ska skapa förutsättningar och inte ensam stå för ”kalaset”, det är skattebetalarnas pengar som vi förvaltar och de ska använda på ett ansvarsfullt sätt. Så först måste vi bestämma oss för vad innehållet ska vara för en eventuell arena/anläggning. Läs mer på Eskilstuna-Kuriren och Folket.

Detta bildspel kräver JavaScript.

5 reaktioner på ”Stort intresse runt Multiarena i Eskilstuna

  1. Jari, är du verkligen moderat? Ta ditt ansvar som oppositionspolitiker och börja värna om skattebetalarna! Sluta slösa med skattemedel på liknande stolleri.

    • Hej Johannes,
      Tack för ditt inlägg gällande multiarena.
      Som jag skrev i mitt inlägg så är jag för en utredning av en eventuell arena. Personligen så anser jag att en arena behövs i Eskilstuna i någon form. Däremot så säger jag också att man bör bestämma sig vad den skall innehålla samt att kommun ska skapa förutsättningar för en arena, inte stå för kostnaderna själv. Så ditt påstående om att jag slösar med skattemedel känns helt fel och ogrundat.

  2. Jag tycker nog att det står att kommunen inte själv ska stå för kostnaderna. Detta låter som att kommunen i alla fall kan tänka sig att ta en del av kostnaderna? Om så är fallet så undrar jag varför? Ska inte de privata intressena sköta dessa saker i en moderat värld? Det tycker jag som moderat i alla fall.

    • Hej,

      Det stämmer…I projekt som denna så kommer kommunen att bli delaktig i kostnadsdelen eller investeringsdelen på något vis. Sedan är frågan på vilket sätt och hur stor andel. Självklart är målsättningen att näringslivet tar hela kostnaden, dock så visar erfarenheten att kommuner måste vara med och ta vissa kostnader. Men vi får vänta in utredningen och sedan ta nästa steg.
      //Jari

  3. Jag tycker (för en gångs skull) att Jari har rätt. Givetvis skall näringsliv och andra intressenter vara med och stå för kostnader om de kan ha vinster av en ny arena som vi absolut behöver. Vi får inte heller glömma bort den del som en bra arena har för folkhälsan, ungdomarna och annat som inte har kommersiella värden men ökar livskvalitén för medborgarna och viljan att vara eller bli Eskilstuna-bo. Tänker du på sådant någon gång Johannes ?

Kommentera

